DESAIN TATA RUANG TERHADAP MINAT PENGUNJUNG SISWA DI PERPUSTAKAAN SEKOLAH
DOI:
https://doi.org/10.30999/n-jils.v5i1.2166Kata Kunci:
Perpustakaan Sekolah, Desain Tata Ruang, Minat PengunjungAbstrak
This study aims to determine the spatial layout of the interest of visitors in the Library of SMA Negeri 1 Ciwidey. The research uses descriptive qualitative methods. This study involved three informants, namely one librarian and two users. The results showed that the spatial design which includes furniture, air circulation, sound system, and comfort in the SMA Negeri 1 Ciwidey Library is good. This makes the interest of students visiting to take advantage of the high library. However, in terms of lighting and color management, the lighting is still dim and the paint color used is dark. This affects the activities of users in their activities in the library. In addition, the building area that is not in accordance with the number of users makes the room look cramped.
Keywords: school library, spatial design, visitor interest
ABSTRAK
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui tata ruang terhadap minat pengunjung di Perpustakaan SMA Negeri 1 Ciwidey. Penelitian menggunggakan metode kualitatif deskriptif. Penelitian ini melibatkan tiga orang informan, yaitu satu orang pustakawan dan dua orang pemustaka. Hasil Penelitian menunjukkan bahwa desain tata ruang yang meliputi perabot, sirkulasi udara, tata suara, dan kenyamanan di Perpustakaan SMA Negeri 1 Ciwidey sudah baik. Hal ini menjadikan minat kunjungan siswa untuk memanfaatkan perpustakaan tinggi. Namun, pada aspek pencahayaan dan tata warna masih kurang karena pencahayaan masih redup dan warna cat yang digunakan gelap. Hal ini berpengaruh dalam aktivitas pemustaka dalam beraktivitas diperpustakaan. Selain itu, adanya luas gedung yang belum sesuai dengan jumlah pemustaka menjadikan ruangan terlihat sempit.
Referensi
Aryani, F., & Armiati. (2019). Analisis Tata Ruang Perpustakaan Sekolah. Jurnal Ecogen, 4(2): 259-269. DOI: http://dx.doi.org/10.24036/jmpe.v4i2.11162
Azwar, M., & Rusli, A. N. (2016). Manajemen Tata Ruang Perpustakaan Pesantren Madani Alauddin Pao-Pao Makassar. Al-Maktabah, 15(1): 57-70. DOI: https://doi.org/10.15408/almaktabah.v15i1.4714
Bafadal, I. (2008). Pengelolaan Perpustakaan Sekolah. Jakarta: Bumi Aksara
Darmono. (2001). Manajemen dan Tata Kerja Perpustakaan Sekolah. Jakarta: PT.Grasindo, Anggota Ikapi.
Denzin, N., K., & Lincoln, Y., S. (2009). Handbook of Qualitative Research. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Eskha, A. (2018). Peran Perpustakaan Sebagai Sumber Belajar. Jurnal Imam Bonjol: Kajian Ilmu Informasi dan Perpustakaan, 2(1), 12-18. doi: https://doi.org/10.15548/jib.v2i1.25
Indah, R. N., Syam, R. Z. A., & Agustina, H. (2021). Analisis Penerapan Pencahayaan Di Pitimoss Fun Library Terhadap Minat Kunjung Perpustakaan. Jurnal El-Pustaka, 2(1): 23-25. DOI: https://doi.org/10.24042/el-pustaka.v2i1.8331
Janiar, I. (2018). Pengaruh Tata Ruang Perpustakaan Sekolah Terhadap Minat Baca Siswa Di Madrasah Aliyah Negeri 3 Palembang. Diploma Thesis, UPT Perpustakaan UIN Raden Fatah Palembang. Retrieved from http://repository.radenfatah.ac.id/3133/
Mustika, P., & Rahmah, E. (2015). Pengaruh Sarana dan Prasarana Perpustakaan terhadap Minat Kunjungan Siswa SMPN 1 Batang Anai. Jurnal Ilmu Informasi Perpustakaan dan Kearsipan, 4(1):305-314. Retrieved from http://ejournal.unp.ac.id/index.php/iipk/article/view/6174
Prastowo, A. (2012). Manajemen Perpustakaan sekolah Profisional, Jogjakarta: Diva Pres.
Pujiharjono, A. (2019). Pemberdayaan Perpustakaan Sekolah Sebagai Sumber Belajar. Retrieved from https://perpustakaan.kulonprogokab.go.id/detil/705/pemberdayaan-perpustakaan-sekolah-sebagai-sumber-belajar
Sandy, W. K., & Mulyantomo, E. (2021). Analisis Minat Kunjung Pemustaka Di Dinas Arsip Dan Perpustakaan Daerah Kota Semarang. Information Science and Library, 2(1): 29-36. DOI: http://dx.doi.org/10.26623/jisl.v2i1.3203
Sehgal, S. (2012). Relationship between Work Environment and Productivity. International Journal of Engineering Research and Applications (IJERA), 2 (4): 1992–1995. http://www.ijera.com/papers/Vol2_issue4/LY2419921995.pdf
Sistarina, A., & Kartikasari, S. (2020). Redesain Tata Ruang dan Kenyamanan Pustakawan dan Pemustaka di Perpustakaan Universitas Airlangga. JPUA: Jurnal Perpustakaan Universitas Airlangga: Media Informasi Dan Komunikasi Kepustakawanan, 8(2), 79–86. https://doi.org/10.20473/jpua.v8i2.2018.79-86
Sugiyono. (2019). Statistika untuk Penelitian. Bandung: CV Alfabeta.
Sumiati, O. (2019). Pengelolaan Perpustakaan Sekolah. Jakarta: Universitas Terbuka.
Sutarno, N., S. (2004). Manajemen Perpustakaan Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Samitra Media Utama.
Suwarno, W. (2011). Perpustakaan dan Buku. Jogjakarta: Ar- Ruzz Media.
Utanya, Z. U. H. (2019). Pengaruh Tata Ruang Perpustakaan Sekolah Terhadap Minat Baca Siswa Di SMAN 4 Tangerang Selatan. Retrieved from https://repository.uinjkt.ac.id/dspace/handle/123456789/49570
Yusuf, P., W., & Suhendar, Y. (2007). Pedoman Penyelenggaraan Perpustakaan Sekolah. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Unduhan
Diterbitkan
Cara Mengutip
Terbitan
Bagian
Citation Check
Lisensi
The Authors submitting a manuscript do so on the understanding that if accepted for publication, copyright of the article shall be assigned to Nusantara Journal of Information and Library Studies journal and afiliasi as the publisher of the journal. Copyright encompasses rights to reproduce and deliver the article in all form and media, including reprints, photographs, microfilms, and any other similar reproductions, as well as translations.
Nusantara Journal of Information and Library Studies and the Editors make every effort to ensure that no wrong or misleading data, opinions or statements be published in the journal. In any way, the contents of the articles and advertisements published in Nusantara Journal of Information and Library Studies journal are the sole and exclusive responsibility of their respective authors and advertisers.
The Copyright Transfer Form can be downloaded here: [copyright transfer form]. The copyright form should be signed originally and send to the Editorial Office in the form of original mail, scanned document or fax :
Rosiana Nurwa Indah (Editor-in-Chief)
Editorial Office of Nusantara Journal of Information and Library Studies (N-JILS)
Program Studi Ilmu Perpustakaan dan Informasi
Jl. Soekarno Hatta No. 530 Bandung
Email: jils.uninus@gmail.com