PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE TEAMS GAMES TOURNAMENT (TGT) TERHADAP KEMAMPUAN BERPIKIR REFLEKTIF MATEMATIS DITINJAU DARI GAYA KOGNITIF
DOI:
https://doi.org/10.30999/ujmes.v5i1.916Keywords:
Teams Games Tournament, Mathematical Reflective Thinking, Cognitive StyleAbstract
student’s mathematical reflective thinking skills based on cognitive styles. The results showed that: (1) student’s mathematical
reflective thinking skills learning with the Teams Games Tournament learning model are higher than those using scientific
learning models; (2) Mathematical reflective thinking skills between students who have field independent cognitive style and
follow learning with the Teams Games Tournament learning model is lower than those students who have field dependent
cognitive style (3) Mathematical reflective thinking skills between students who have a field independent cognitive style and
follow learning with the Teams Games Tournament learning model higher than the students who follow the learning model
Scientific learning; (4) Mathematical reflective thinking skills between students who have a field dependent cognitive style
and follow learning with the Teams Games Tournament learning model higher than the students who follow learning with
the learning model Scientific (5) There is no influence of interaction between learning models with cognitive style to the
mathematical reflective thinking skills of students
References
Aisyah, C. (2013). Pengaruh Penggunaan Media Komik Matematika dan Gaya Kognitif Siswa terhadap Hasil
Belajar Siswa Kelas X SMA Negeri 4 Pandeglang. Tesis Program Studi Teknologi Pembelajaran Program
Pascasarjana UNTIRTA. Tidak diterbitkan.
Anastasi, A. dan Urbina, S. (1998). Tes Psikologi. Jakarta: Prenhallindo.
Basir, M. A. (2015). Masalah Matematis Ditinjau Dari Gaya Kognitif. Jurnal Pendidikan Matematika
FKIP Unissula, 3(1), 106–114.
Brown & Frederick. (1983). Principles of Educational and Psychological Testing. New York: Holt Rinehart
and Winston Inc..
Hidayat, B. R., Sugiarto, B., & Pramesti, G. (2013). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan
Soal Pada Materi Ruang Dimensi Tiga Ditinjau Dari Gaya Kognitif Siswa. Jurnal Pendidikan
Matematika Solusi, 1(1), 39–46. Retrieved from https://core.ac.uk/download/pdf/12348242.pdf
Lestari, K.E. dan Mokhammad, R.Y. (2015). Penelitian Pendidikan Matematika. Bandung : Aditama
Massick, S. Et.all. (1976). Individualit in Learning. San Fransisco: Freeman.
Muslich, M. (2007). KTSP (Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan) Dasar Pemahaman dan Pengembangan.
Jakarta : Bumi Aksara
Nindiasari, H. (2011). Pengembangan bahan ajar dan instrumen untuk meningkatkan berpikir
reflektif matematis berbasis pendekatan metakognitif pada siswa sekolah menengah atas (SMA).
Prosiding Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika FMIFA Universitas Negeri Yogyakarta.,
p.251.
Nindiasari, H., Kusumah, Y., Sumarmo, U., & Sabandar, J. (2014). Pendekatan Metakognitif untuk
Meningkatkan Kemampuan Berpikir Reflektif Matematis Siswa SMA. Edusentris, Jurnal Ilmu
Pendidikan Dan Pengajaran, 1(1), 80–90.
Nurdiansyah dan Eni, F.F. (2016). Inovasi Model Pembelajaran. Sidoarjo L: Nizamia Learning Center
Putra, F. G. (2015). Eksperimentasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games
Tournament (TGT) Berbantuan Software Cabri 3D di Tinjau Dari Kemampuan Koneksi Matematis
Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 53–66. https://doi.org/10.24042/AJPM.V6I2.43
Sardiman. (2004). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta : Persada
Slameto. (2012). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Gramedia Pustaka.
Sudimahayasa, N. (2011). Penerapan Model Pembelajaran Tgt Untuk Meningkatkan Hasil Belajar, Partisipasi, Dan Sikap Siswa, 45–53.
Sumarmo, U., dkk. (2017). Hard Skills dan Soft Skills Matematika Siswa. Bandung : Refika Aditama
Sugiyono. (2011). Statistika Untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta.
TIM MKPBM. (2003). Strategi Belajar Mengajar Matematika (edisi revisi). Bandung : Universitas
Pendidikan Indonesia
Trisnawati & Dhoriva, U.W. (2015). Perbandingan Keefektifan Quantum Teaching Dan Tgt Pada
Pembelajaran Matematika Ditinjau dari Prestasi dan Motivasi, 2(2), 297. Retrieved from
https://media.neliti.com/media/publications/129636-ID-perbandingan-keefektifan-quantumteachin.
Taniredja, T., dkk. (2011). Model-model Pembelajaran Inovatif. Bandung : Alfabeta
Wahyuni, F. T. (2018). Berpikir Reflektif Dalam Berpikir Reflektif Pecahan Ditinjau Dari Kemampuan Awal
Tinggi Dan Gender. Jurnal Pendidikan Matematika, 1(c).
Witkin, H. (1977). Field Dependent- Field Independent Cognitive Style and Their Educational Implications.
Review of Educational